Sunday, November 30, 2008

pengenalan kepada penyata kewangan

Kesan dari masalah global dan ditambah dengan kenaikan harga barang, anda sebagai peniaga@usahawan kini sukar untuk mendapatkan keuntungan. Antara masalah utama yang di hadapi oleh anda sebagai peniaga atau usahawan adalah modal dalam menjalankan perniagaan.

Di samping itu mungkin anda ada juga mengeluh kerana perkhidmatan yang lambat seperti yang di harapkan serta sikap sambil lewa yang diambil oleh penyedia perkhidmatan di dalam bidang ini.

Perlu di fahami bidang kewangan amat penting untuk semua individu mau pun yang berniaga secara kecil-kecilan hingga lah yang besar. Anda mungkin tidak tahu tentang sistem kewangan sehingga anda ingin membuat pinjaman untuk perniagaan! Bila sudah tahu baru lah anda akan tercari-cari rakan-rakan untuk mengetahui maklumat berkenaan individu yang boleh menyediakan kertas kerja perniagaan.

Anda juga bermasalah bila sudah buat kertas kerja perniagaan, pinjaman yang di impikan tidak dapat diluluskan kerana pelbagai alasan yang di berikan oleh institusi kewangan mahupun bank komersial ataupun pihak kerajaan!

Anda juga bermasalah jika sudah membeli template kertas kerja kewangan atau rancangan perniagaan tetapi hingga bahagian kewangan atau penyediaan akaun untung rugi dan penyata aliran tunai(cash flows projection) kerana anda tidak mempunyai kemahiran tentang aspek kewangan.

Ini kerana kebolehan utama anda sebagai seorang usahawan yang berjaya adalah yang melibatkan apa yang dapat dilihat oleh orang ramai, namun jangan sesekali mengabaikan perkara-perkara yang tidak dapat dilihat oleh orang ramai- iaitu angka-angka perniagaan anda! Di sini letaknya kelemahan anda sebagai usahawan!

Anda selalunya lebih fokus kepada strategi memajukan perniagaan dengan memberi tumpuan kepada pekerja, pelanggan, produk, perkhidmatan dan pemasaran sehinggakan melupakan isu penting iaitu penyata kewangan.

Anda tidak perlu menjadi pakar dalam bidang perakaunan, tetapi, apa yang penting adalah untuk anda fahami penyata kewangan anda. Tugasan mengurus penyata kewangan boleh diagihkan kepada mereka yang lebih bertauliah. Namun, sebagai usahawan yang berjaya, anda perlu memahami pengiraan wang dalam penyata kewangan anda supaya wang yang masuk tidak menjadi wang keluar sehingga menjejaskan keuntungan keseluruhan perniagaan anda!

Anda mungkin mengeluh sekiranya penyedia perkhidmatan kewangan mengenakan caj yang tinggi!Ya!Memang berbaloi kerana untuk menyediakan satu kertas kerja untuk membuat pinjaman perniagaan bukan mudah. Ini kerana ia melibatkan banyak pihak seperti Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN), Suruhan Syarikat Malaysia dan pihak kerajaan juga!Mau tidak, sekiranya penyata kewangan tidak di buat dengan betul anda sebagai usahawan perniagaan akan mengalami banyak masalah. Sudah la pinjaman tidak lulus malah pihak berkuasa seperti di nyatakan tadi menyerbu premis anda untuk tujuan penyiasatan sekiranya ada fraud@penyelewengan dalam perniagaan anda! Sekali kompaun mau makan beribu-ribu malahan ke jutaan ringgit!

Tidak hairan lah mengapa individu yang bekerja di dalam bidang kewangan di bayar gaji yang tinggi!

No comments: