salam sejahtera semua reader..
dari tajuk di atas dah tentu ia kena tepat kepada semua provider perkhidmatan seperti saya bukan?
topik kali ini saya ingin utarakan kisah benar yang berlaku pada saya beberapa kali sehinggakan saya merasakan perlu untuk saya blogging di sini. kisah ini dah berlarutan dengan kedatangan pelanggan pelanggan baru yang melantik saya sebagai setiausaha sykt dan akauntan bagi mereka. cuma bezanya cerita ketidakpuasan hati pelanggan baru ni merisaukan saya tentang etika kesetiausahaan syarikat.
hal ini berkaitan dengan caj perkhidmatan VS kepuasan perkhidmatan. seorang pelanggan baru saya ni telah menubuhkan sdn bhd hampir setahun lebih sudah dan beliau telah di kenakan kompaun yang tinggi (4 angka) dari SSM.
dengan nada yang agak kasar dan marah serta kecewa beliau lansung tidak tahu mengapa hal seperti ini terjadi. setelah saya membelek segala dokumen yg di terima dari setiausaha lamanya terpanggil untuk saya bertanyakan beberapa soalan kepada pelanggan itu.
soal pertama berkenaan caj perkhidmatan. beliau menyatakan sebelum nak tubuh sdn bhd dia dan rakan kongsi lain telah membuat perbandingan harga dan setiausaha sykt @ company secretary (cosec) lama ini yang paling murah.
pada saya memang sangat murah dengan gaya hidup di ibu kota besar ini!!! tubuh sdn bhd di bawah RM 1500.00..
sambil tersenyum saya menyatakan kepada pelanggan saya ini lah di namakan perangkap perniagaan. pada asasnya boleh di katakan semua cosec boleh buat begitu tetapi awas lah dengan servis yang di tawarkan.
BAYAR MURAH =SERVIS LAMBAT
BAYAR MAHAL=SERVIS CEPAT
sememangnya bertepatan dengan slogan penyedia perkhidmatan di dalam bidang seperti saya ini.
saya menyatakan kepada beliau tidak ada dalam dunia ni percuma dan semua nya harus ada bayaran cuma yang berbeza samada mahal atau murah sahaja yang menjadi penanda aras bagi sesuatu servis tu.
seperti di awal cerita tadi pelanggan baru saya tu kena kompaun dan saya bertanya samada pernah di beritahu atau tidak tentang hal ini. kata pelanggan baru itu memang pernah tapi cuma sekali sahaja!! dan setiap 3 bulan sekali bil cosec akan sampai di pejabat nya. apa yang menggeramkan pelanggan baru saya tu adalah untuk setel kan masalah kompaun cosec tu minta caj yang agak mahal dengan alasan kena masuk mahkamah dan sebagainya.
kesan dari itu pelanggan baru sy telah serik kerana katanya memang adil dunia ini, bayar murah servis cepat memang tidak pernah wujud.
jadi nasihat saya kpd usahawan a.k.a reader saya..hati hati la dengan caj murah ni ye..ada udang di sebalik batu tau....
No comments:
Post a Comment